إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الاثنين، 20 يونيو 2016

متطرف جدا / سوريا والسوريين

انا متطرف جدا / سوريا والسوريين
اولا انا باكتب الكلام ده للمصريين ... المصريين بجد واللى بيحبوا مصر مش للى نفسهم مصر تقع عشان رئيسها مش مرسى ولا عشان رئيسها عسكرى
ثانيا اصحاب القلوب الطيبة بخيابة قلب خالتى ام سيد يمتنعون لان الكلام مش ها يعجبهم

انا زرت سوريا عدة مرات وعشت فيها فترات والسوريين كانوا معايا في غاية الاحترام بس خلى بالك انا كنت بازورهم ليه وطول بالك معايا شوية

في سنة 94  كنت بازورهم كمستشار فنى لحل مشكلة اطرافها خامات مصرية ومصنع سورى اردنى مشترك مقام في سوريا ورحت لهم برفقة مسئول اردنى رفيع من عمان لسوريا بالسيارة ويومها قابلونى بمنتهى الحفاوة ولكن بعد جولة في المصنع لعدة ساعات اكتشفت عيب في ماكينة كبيرة تؤدى لظهور عيب في المنتج وطلبت منهم الاذن انى اعيد برمجة الماكينة وتغيير بعض القيم وباذن الله العيب يختفى لكن اللى حصل ان الوجوه اصبحت متجهمة جدا ونصحونى بلطف انى ابدا العودة لعمان على الفور لطول الطريق !!!

في سنة 98  كنت موفد من شركة نمساوية لتركيب مصنع وتدريب العمال السوريين على تشغيله وكانت عائلتى معى لطول فترة الاقامة وبصراحة كانوا معانا في منتهى الكرم والحفاوة

في سنة 2005  كنت موفد من شركة سعودية لتأهيل بعض المصانع السورية لانتاج سجاد بشراكة سعودية للتصدير الى ليبيا لمنع دخول المنتجات السعودية الى ليبيا وقتها وكانوا ايضا في منتهى الكرم والحفاوة

ها تلاحظ انى كنت محط كرم وحفاوة بس خلى بالك انا كنت هناك لفائدة لهم في صناعتهم ولم اكن هناك كمستثمر او موظف

نسيت اقول لك لما كنت بابنى المصنع كنت باخد اجرى بالدولار والسكن في فيلا فخمة وبعد المصنع ما اشتغل صاحبه عرض عليا اشتغل مديره براتب ربع الاجر السابق وبدون سكن وبالليرة السورية
....................
غبت عن مصر فترة ولما رجعت الايام دى لقيت السوريين في مدينتى بالالاف وفى كل المجالات ... مطاعم وورش ومحلات خضار وملابس وحتى الحلاقين والكوافيرات
لاحظت شوية حاجات يمكن انت تقول عليها تافهة
مفيش محل منهم بيشغل عمال مصريين ... كلهم عمالة سورية

الزباين مصريين وسوريين طبعا لان مفيش سورى بيشترى من مصرى الا لو مفيش  مثله من السوريين

لو محلين لهم نفس النشاط وجنب بعض هاتلاقى السورى شغال بنشاط وحركة والمصرى بينش ... مش لان المصرى وحش ولا معاملته وحشة لا لكن لان السوريين بيشجعوا بعض بالاضافة لبعض المصريين من ذوى القلوب الخايبة اللى عاوزين يساعدوه وكمان البعض اللى بيشترى منه لان حركة المحل بتخلى بضاعته متجددة

مش مهم بقى المحل المصرى يفلس او يتحرق بجاز المهم ان اخوتنا السوريين غلابة يا ولداه واحنا طيبين اوى واكرم منهم
........................
اوعى تقول لى السورى شاطر او غلبان او الراى الخايب بتاع السورى شغال في مصر بفلوسه
ابقى افتكر كلامى بعد عشر سنين وقول الله يرحمه لما السورى ياخد فلوسه وفلوسك اللى ربحها منك ويرجع بلده

وبرضه ابقى قول الله يرحمه لما تيجى تشغل ابنك وتلاقى اغلب اصحاب الاعمال سوريين والادارة سورية واحنا عندهم عمال وبس

مش باقول لك انا متطرف اوى لاهل بلدى .... دى لو فضلت بلدنا


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.